Najdłuższy tunel na świecie

Przedmioty i obiekty, Technologia

Najdłuższy tunel na świecie
Szwajcarscy inżynierowie przebili ostatnie 80 cm skał, kończąc drążenie najdłuższego tunelu transportowego świata. Na głębokości dwóch kilometrów spotkały się potężne maszyny wiercące otwory z obu stron masywu świętego Gotarda.

Jego budowa trwała 20 lat, znajduje się pod pasmem górskim i wydano na niego 6,5 miliarda euro. Największy tunel na świecie z pewnością jest czymś, co zrewolucjonizuje transport!

Tunel Gottharda, bo tak nazywa się ten imponujący obiekt, to tunel kolejowy łączący w prostej linii Zurych z Mediolanem i jest najdłuższą i najnowocześniejszą tego typu budowlą. Ciągnie się pod pasmem Alp i ma łączna długość 57,1 kilometra, a w najgłębszym miejscu tory biegną 2,5 kilometra poniżej powierzchnią stoków. Jego zadaniem jest umożliwienie komunikacji między północą i południem Europy bez konieczności pokonywania gór. Nazwa tunelu wzięła się od masywu św. Gottharda, pod którym biegną tory.

Inicjatywa wyszła ze strony Szwajcarów na podstawie referendum, które odbyło się w roku 1994 i w którym mieszkańcy tego kraju opowiedzieli się za przyspieszeniem ruchu kolejowego między Szwajcarią i Włochami. Budowę wykonano zgodnie z harmonogramem i przewidzianym budżetem. Nie obyło się bez trudności – na geologów i inżynierów czekały aż 73 rodzaje skał o różnej grubości, przez które musieli się przebić.

W pierwszą podróż wybrali się budowniczy tunelu razem z 500 pasażerami, którzy na pionierski przejazd najdłuższym tunelem wygrali bilety na specjalnej loterii. Dopiero w drugi kurs pociąg zabrał ze sobą czołowe postacie świata polityki które przybyły na uroczystą ceremonię otwarcia tunelu, jak Angela Merkel, Matteo Renzi czy Francois Hollande. Obecnie skład pokonuje trasę w cztery godziny, na skutek późniejszych zmian rozkładu jazdy czas komunikacji między miastami ma się skrócić jeszcze o 30 minut. W przyszłości planowane jest również wprowadzenie połączenia z Frankfurtu do Mediolanu. Dziennie zaplanowano kursy 260 pociągów towarowych i 65 osobowych, co daje nam około 13 pociągów na godzinę. Szacuje się, że dzięki dużej przepustowości tunelu ilość pasażerów zwiększy się z 9 do 15 tysięcy w skali roku.

Dodajmy, że na tunelu Gottharda inwestycja się nie kończy – będzie on integralną częścią dużego systemu kolejowego, włączającego w siebie również działający już tunel Loetschberg i budowany tunel Cereti. Koniec prac zaplanowano na rok 2020.

Najdłuższy tunel

Najdłuższy tunel - rekord

Najdłuższy tunel świata

Lista pozostałych najdłuższych tuneli na świecie

Lp Nazwa Państwo Długość (w metrach) Data otwarcia
1. Sei-kan Japonia 53 850 1988
2. Chunnel (Eurotunnel) Anglia – Francja 50 450 1994
3. Laerdal Norwegia 24 510 27.11.2000
4. Daishimizu Japonia 22 221 1982
5. Simplon-II Włochy – Szwajcaria 19 824 16.10.1922
6. Simplon-I Włochy – Szwajcaria 19 803 01.06.1906
7. Vereina Szwajcaria 19 058 19.11.1999
8. Shinkanmon Japonia 18 713 1975
9. Appennino Włochy 18 507 21.04.1934
10. Qinling I-II Chiny 18 457 2001
11. St. Gotthard / San Gottardo 2nd Rohre Szwajcaria 16 918 05.09.1980
12. Rokkou Japonia 16 220 1972
13. Henderson Colorado 15 800 1975
14. Furka Base tunnel Szwajcaria 15 442 25.06.1982
15. Haruna Japonia 15 350 1982
16. Severomuyskiy Rosja 15 300 12.2001
17. Gorigamine Japonia 15 175 1997
18. Monte Santomarco Włochy 15 040 1987
19. St. Gotthard Szwajcaria 15 003 01.06.1882
20. Nakayama Japonia 14 857 1982
21. Lotschberg Szwajcaria 14 612 15.07.1913
22. Mount Macdonald Kanada 14 600 1989
23. Romeriksporten Norwegia 14 580 1999
24. Dayaoshan Chiny 14 294 1987
25. Arlberg Austria 13 972 01.12.1978
26. Hokuriku Japonia 13 870 1962
27. Frejus (Cenisio) France-Włochy 13 536 17.09.1871
28. Shinshimitzu Japonia 13 500 1967
29. Hex-River Afryka Południowa 13 400
30. Sciliar Włochy 13 159 1993
31. Aki Japonia 13 030 1975
32. Frejus Francja – Włochy 12 895 12.07.1980
33. Inntal Austria 12 756 28.05.1994
34. New Cascade USA 12 537 1929
35. Novo Kusnetzkij Rosja 12 200 1957
36. Kitakushu Japonia 11 747 1975
37. Mont-Blanc / Monte Bianco Francja – Włochy 11 660 19.07.1965
38. Gudvanga Norwegia 11 428 17.12.1991
39. Flathead USA 11 300 1970
40. Vosges Francja 11 300 1937
41. Kubiki Japonia 11 200 1970
42. Folgefonn Norwegia 11 130 15.06.2001
43. Kan-etsu (płd.) Japonia 11 055 1991
44. San Donato Włochy 10 954 1986
45. Kan-etsu (płn.) Japonia 10 926 1985
46. Landrucken Niemcy 10 779 1988
47. Lierasen Norwegia 10 723 1973
48. Finse Norwegia 10 589 1993
49. Mundener Niemcy 10 514 1991
50. Ikuta Japonia 10 314
51. Arlberg Austria 10 249 21.09.1884
52. Santa-Lucia Basis Włochy 10 200 1977
53. Gran Sasso d’Italia (wsch.) Włochy 10 176 01.12.1984
54. Gran Sasso d’Italia (zach.) Włochy 10 173 1995
55. Moffat Colorado 10 000 1928

Źródło: http://www.budowle.pl/page,najdluzsze-tunele.html

Najdłuższy kot na świecie
Najdłuższy kot świata
Najstarszy student
Najstarszy student

Rekordy, które również Cię zainteresują:

Menu