Najdłuższy wiadukt kolejowy w Polsce

Bolesławicki wiadukt

Pisaliśmy już o najdłuższym moście w Polsce, a tym razem chcemy podzielić się z Wami kilkoma ciekawymi faktami dotyczącymi najdłuższego wiaduktu kolejowego w Polsce. Rekordzista w tej kategorii ma aż 170 lat!

Najdłuższy wiadukt kolejowy w Polsce znajduje się w województwie dolnośląskim, a konkretniej w miejscowości Bolesławiec. Przecina rzekę Bóbr oraz jej szerokie obszary zalewowe. Obiekt powstawał w latach 1844-1846. Dzięki podjęciu inwestycji Bolesławiec otrzymał połączenie kolejowe z głównymi miastami w tym rejonie – czyli z Wrocławiem i Dreznem.

Wiadukt Polska

Architektem, który zaprojektował najdłuższy wiadukt kolejowy w Polsce był Fryderyk Engelhardt Gansel – architekt miejski z Bolesławca. Oficjalnego otwarcia wiaduktu dokonał sam król pruski Fryderyk Wilhelm IV. Wydarzenie to upamiętnia tablica wmurowana w jedno z przęseł wiaduktu. Pierwszy próbny przejazd pociągu nowym wiaduktem odbył się 5 lipca 1846 roku.

Bolesławiec

Wygląd wiaduktu nawiązuje do architektury Starożytnego Rzymu. Fryderyk Engelhardt Gansel wzorował swój projekt bolesławickiego mostu na rzymskich akweduktach, które doprowadzały kiedyś wodę do rzymskich miast. Do budowy rekordowego wiaduktu wykorzystano jasnożółty piaskowiec z kamieniołomu w pobliskiej Dobrej. Według archiwalnych danych, w budowę mostu bezpośrednio i pośrednio było zaangażowanych blisko 4 tysiące osób.

Całkowita długość najdłuższego polskiego wiaduktu wynosi aż 490 metrów. Jego szerokość to 8 metrów, a wysokość 26 metrów. Łącznie, obiekt składa się z 35 półkolistych przęseł wspierających się na potężnych filarach. Co ciekawe, budowniczowie wiaduktu nie rozmieścili filarów w regularnych odległościach, a oddalili je od siebie o 15 m, 11,5 m bądź 5,65 m. Niektóre filary wspierające wybudowano w kształcie wieży, a na trzech z nich rozlokowano nawet wartownie.

Most

Najdłuższe łuki znajdują się bezpośrednio nad rzeką Bóbr i mają aż 15 metrów rozpiętości każdy. Dalsze, dwadzieścia łuków środkowych mierzy po 11 metrów, a najmniejsze łuki łączące mierzą niecałe 6 metrów.

Pod koniec II Wojny Światowej, wycofujące się z Polski oddziały niemieckie wysadziły środkową część mostu, czyniąc go nieprzejezdnym. Przez ponad 2 lata przejeżdżający przez Bolesławiec pasażerowie musieli przerywać podróż, przechodzić piechotą przez kładkę nad rzeką, po czym kontynuowali podróż pociągiem czekającym po drugiej stronie. Zniszczony fragment został naprawiony i wiadukt do dnia dzisiejszego służy pasażerom polskiej kolei. Ostatnią modernizację wiadukt przeszedł w 2009 roku. Dzięki zastosowanym technologiom, pociągi przejeżdżające przez wiadukt mogą mknąć z prędkością aż 160 km/h.

Rekordowy Bolesławiec

Najdłuższy wiadukt w Polsce jest nie tylko jednym z najdłuższych wiaduktów kolejowych w Europie i znakomitym zabytkiem architektury XIX wieku, ale również imponującym przykładem sztuki inżynierskiej minionej epoki.

Zobacz więcej ujęć rekordowego, Polskiego wiaduktu kolejowego:

Jeśli interesuje Was, gdzie w naszym kraju znajduje się najdłuższy most w Polsce przeznaczony dla ruchu samochodowego, przeczytajcie nasz osobny artykuł na ten temat.

Najdłuższe paznokcie świata
Najdłuższe paznokcie świata
Rekordowy Vantablack
Najczarniejszy materiał na świecie – Vantablack

Rekordy, które również Cię zainteresują:

Menu