pixel

Najmniejsza reklama – rekord Guinnessa

rekord Guinnessa najmniejsza reklama
Fot. www.asml.com/

ASML to holenderska międzynarodowa korporacja, specjalizująca się w opracowywaniu i produkcji systemów fotolitograficznych. Maszyny litograficzne ASML są wykorzystywane do tworzenia mikrochipów w skali nanometra (czyli jednej milionowej części milimetra). Nic więc dziwnego, że rekord Guinnessa na najmniejszą na świecie reklamę należy właśnie do nich.

Aktualny rekord Guinnessa

Najmniejsza na świecie reklama została stworzona 21 września 2018 roku przez ASML w Veldhoven, w Holandii. Ma powierzchnię 258 mikrometrów kwadratowych (μm²) i mierzy zaledwie 33,27 mikrometra x 7,76 mikrometra. Z łatwością przykryłoby ją pojedyncze pasmo ludzkiego włosa, którego szerokość to około 75 mikrometrów (jeden mikrometr to jedna tysięczna milimetra).

rekord Guinnessa ASML

Reklama została wytrawiona i nadrukowana w głębokim świetle UV na 300mm wafelku silikonowym, a jej treść brzmi „Aby naprawdę stać się małym, musisz myśleć na wielką skalę #Smallest_AD ASML”. Reklama ASML jest trzykrotnie mniejsza od poprzedniego rekord Guinnessa.

Najmniejsza na świecie reklama została zaprezentowana na Uniwersytecie RWTH Aachen w Niemczech, gdzie studenci mogli ja obejrzeć pod mikroskopem elektronowym. Uczniów zachęcano również do udostępnienia zdjęcia z wydarzenia na Instagramie pod hashtagiem #smallest_ad.

Poprzedni rekord Guinnessa

Firma Gillette przy współpracy z francuską agencją reklamową oraz gronem naukowców z Uniwersytetu w Nottingham w Wielkiej Brytanii ustanowili rekord świata na najmniejszą reklamę, tworząc ją na włosach ogolonych z męskiej brody.

Gillette ustanawia rekord świata

Do wykonania napisu, dr Chris Parmenter musiał użyć elektronowego mikroskopu skaningowego oraz skupionej wiązki jonów, dzięki której udało mu się stworzyć serię reklam mniejszych niż 100 mikrometrów (1 mikrometr to jedna tysięczna milimetra).

Celem akcji jest promowanie nowego ostrza, Proglide.

100 mikrometrów to zdecydowanie za mało aby można było zobaczyć cokolwiek gołym okiem, zatem aby napis na włosach mogły widzieć nie tylko roztocza, druga część kampanii Gillette polegała na zrobieniu zdjęć i powiększeniu ich do rozmiarów plakatów, które później wywieszono w miejscach publicznych oraz opublikowano w gazetach.

Polskie rekordy Guinnessa - Grafika
Największa mozaika z samochodów – Rekord Guinnessa
Blobbing – rekord Guinnessa na najwyższy skok

Rekordy, które również Cię zainteresują:

Menu