pixel

Najszybsze objechanie Polski wzdłuż granic samochodem

rekord-polski-samochodem-dookola-polski (2) (2)

Ten rekord pokazuje, że to co z pozoru bardzo trudne do zrealizowania, dzięki odpowiedniej motywacji i doskonałemu przygotowaniu może okazać się realne. Sprawdź ile czasu zajęło uczestnikom tego Rekordu Polski najszybsze objechanie Polski wzdłuż granic samochodem. Poznaj trasę rekordowego przejazdu i przeczytaj emocjonującą relację z wydarzenia!

Objechanie Polski samochodem

Rekord Polski na najszybsze objechanie Polski wzdłuż granic samochodem odbył się w dniach 22-24 maja 2021 roku. Trasa dookoła Polski zaczęła się w Helu i tam też się skończyła. Łącznie w ramach Rekordu Polski udało się przejechać 3520 km, przez cały czas poruszając się samochodem możliwie najbliżej granicy państwowej. To wszystko w prawdziwie rekordowym czasie – 59 godzin i 30 minut. Za spektakularnym sukcesem stoi czwórka rekordzistów – Sławomir Poros, Maciej Jasiński, Bartosz Pietrzak oraz Piotr Karolewski. 

Niejedna inspiracja do ustanowienia rekordu

Idea objechania Polski dookoła nie była autorskim pomysłem ekipy Śniadanie & Gablota. Już w 1928 roku podobnego wyczynu dokonał Zdzisław Kleszczyński, który jadąc Austro – Daimlerem odbył podróż dookoła granic II RP.  Swoje wspomnienia z tamtej wyprawy opublikował w książce „Benzynowa Eskapada – autem dookoła Polski”. Choć od tamtego czasu granice naszego kraju znacznie się zmieniły, to zespół uznał, że to piękna historia, którą należy kontynuować.

benzynowa-eskapada

Kolejnymi inspiracjami do ustanowienia Rekordu Polski były takie postacie jak Jerzy Adamuszek oraz Garry Sowerby, z którymi rekordziści mieli okazję osobiście porozmawiać. Pan Adamuszek nagrał nawet specjalny film z pozdrowieniami dla zespołu, życząc powodzenia na trasie rekordowego przejazdu.

historyczny-rekord-jazdy-samochodem

Ponadto, w tym roku przypada 100. rocznica rozegrania pierwszego Rajdu Polski, który niegdyś był konkurencją długodystansową i odbył się na trasie Warszawa – Białowieża – Warszawa.

Po co ten rekord?

Głównym organizatorem wydarzenia było Śniadanie & Gablota, które od 2017 roku organizuje eventy łączące ludzi z pasją do motoryzacji przy wspólnym śniadaniowym stole. Rekord Polski był zwieńczeniem 4-letniej działalności. Ponadto, od 3 lat organizacja stawia sobie długodystansowe wyzwania. Jednym z nich był właśnie Rekord Polski na najszybsze objechanie Polski wzdłuż granic samochodem. Do zespołu w składzie: Sławomir Poros, Maciej Jasiński, Bartosz Pietrzak, dołączył Piotr Karolewski z bloga Carolewski.pl, który na co dzień zajmuje się testowaniem najnowszych samochodów.

rekord-polski-samochodem

Relacja z wydarzenia

Dokładnie 22 maja 2021 roku, tuż przed godziną 11:00,  rekordziści wystartowali z Helu. Na starcie towarzyszyli im dwaj funkcjonariusze lokalnej policji. Pierwszym checkpointem była Gwiazda Północy, czyli najdalej na północ wysunięty punkt Polski. Ekipa zameldowała się tam 22 maja o godz. 11:45.

punkt wyprawy dookoła polski

Kolejnym skrajnym punktem jaki udało się osiągnąć na trasie było zakole Odry w okolicach Cedyni, czyli najbardziej na zachód wysunięty punkt Polski. Przy pamiątkowym kamieniu, do którego można bezpośrednio podjechać samochodem, ekipa zameldowała się 22 maja o godz. 21:30.

Po ciężkiej pierwszej nocy udało się dotrzeć na południe Polski, które okazało się najtrudniejszym fragmentem wyprawy. Wąskie górskie odcinki, wzniesienia i spadki towarzyszyły rekordzistom bardzo długo. Chcąc utrzymać się najbliżej polskiej granicy auto poruszało się po niezwykle krętych drogach. Koniecznością okazało się również przejechanie przez bród, który przecinał wyboistą leśną drogę.

lesna-wyboista-droga

W nocy, 23 maja o godz. 23: 15, ekipa dotarła do miejscowości Wołosate w Bieszczadzkim Parku Narodowym. W 1/3 drogi dojazdowej do tej miejscowości auto zostało zatrzymane przez straż graniczną, która zapytała o cel podróży. Po wytłumaczeniu, że chodzi o ustanowienie Rekordu Polski, bardzo mili funkcjonariusze wskazali miejsce, do którego maksymalnie można dojechać samochodem. Poinformowali również, że dalsza podróż grozi spotkaniem ukraińskiej służby granicznej i zatrzymaniem na kilka dni aż do wyjaśnienia sprawy.

Udało się dojechać aż do miejsca, z którego zaczyna się szlak na Tarnicę. W drodze powrotnej był jeszcze czas na pamiątkowe zdjęcie ze strażnikami, którzy byli bardzo zainteresowani całą próbą, a dodatkowo przestrzegli przed liczną dziką zwierzyną, którą można spotkać na lokalnych drogach. Tak też się stało. W trakcie tej nocy kilkukrotnie na jezdnię wyskakiwały sarny, które mogły skutecznie zakończyć całą próbę.

objechanie-polski-odcinek-bieszczady

Bieszczady były momentem przełomowym całej wyprawy, bo od tego momentu zaczęła się „droga do góry”, czyli wschodnią ścianą w stronę morza. Po drodze pozostał jeszcze najdalej wysunięty punkt na wschód Polski, czyli miejscowość Zosin, skąd można udać się bezpośrednio na przejście graniczne z Ukrainą. Udało się tam zameldować 24 maja o godz. 04:31. Był to ostatni z 4 skrajnych punktów najdalej wysuniętych miejsc Polski.

wschód (1)

W tamtych okolicach po raz pierwszy, dla zaoszczędzenia czasu, auto tankowano z kanistra. Docierając na północ i mając zapas czasu, który powstał podczas całej wyprawy, ekipa postanowiła wyśrubować trasę i dołożyć do niej jeszcze jeden skrajny punkt. Rekordziści udali się wzdłuż Mierzei Wiślanej przez Krynicę Morską, aż do miejscowości Piaski, która leży na granicy z Obwodem Kaliningradzkim. W tym punkcie zameldowanie nastąpiło 24 maja o godz. 18: 47. Dalej już tylko ostatnia kręta w stronę Helu na linię mety. Metę w Helu przy ul. Wiejskiej 16 udało się osiągnąć 24 maja o godz. 22: 31.

ostatnia prosta rekordu polski (1)

Następnie cała czwórka szczęśliwców udała się do pubu Admirał Nelson w Helu, gdzie czekali na nich właściciele lokalu oraz ich przyjaciele, którzy serdecznie przywitali zespół oraz pogratulowali wyczynu. 

meta-rekordu-polski

W sumie podczas Rekordu Polski przejechano 3520 km w czasie 59 godzin 30 minut. W trakcie całego rajdu dokonano 28 zmian kierowcy. Dla bezpieczeństwa oraz zachowania ciągłości jazdy, regularnie i bezwzględnie co 2 godziny członkowie teamu zmieniali się na fotelu kierowcy oraz pilota. Po swojej zmianie każdy kierowca przechodził na tył auta, gdzie jadł posiłek, a później odpoczywał i spał. Natomiast na jego miejsce wsiadał pilot. Pilot podczas swojej zmiany pilnował trasy, sprawdzał informacje o korkach, wypadkach oraz innych utrudnieniach w ruchu, a przede wszystkim był dodatkową parą oczu, co było szczególnie istotne podczas nocy i znacznie zwiększał bezpieczeństwo. 

najszybsze-objecahnie-kraju-wzdluz-granic

Trzeba pamiętać, że sytuacja na drogach, szczególnie takich, którymi poruszali się uczestnicy rekordu jest bardzo dynamiczna – ich nawierzchnie są remontowane, na niektórych odcinakach występują „mijanki”, których nie było w trakcie planowania pierwotnej trasy, powstają objazdy, dochodzi do nagłych wypadków, które powodują spowolnienie ruchu lub zamknięcie niektórych dróg. Na wszystkie takie sytuacje trzeba było natychmiast reagować, bo mogły one mieć ogromne znaczenie dla całej wyprawy.

trasa całość

Polskie Rekordy Guinnessa - Baner
Najwięcej aniołów zrobionych na piasku – rekord Guinnessa
Najwięcej martwych ciągów wykonanych pod wodą w ciągu 1 godziny

Rekordy, które również Cię zainteresują:

Menu