W ostatnich latach coraz większy nacisk kładzie się na ochronę środowiska oraz recykling, czyli ponowne wykorzystanie większości tworzyw, które kupujemy. Najczęściej tworzonym produktem z recyklingu są ubrania, powstające z butelek PET. Firma Plastindia Foundation i jej partnerzy postanowili zorganizować kampanię, która zademonstrowałaby wartość recyklingu na dużą skalę.
Spis treści
Aktualny rekord Guinnessa
5 stycznia 2018 roku w Bombaju powstała największa koszulka na świecie. Indyjska firma pozyskała 200 000 zużytych butelek PET, a następnie zmiażdżyła je, poddała recyklingowi i przetworzyła na włókno, aby uzyskać aż 4000 kg materiału.
15 utalentowanych krawców z International Knitwear Company wraz z 60 wolontariuszami podjęło się uszycia ogromnej koszulki. Różne części koszulki zostały uszyte w różnych magazynach, ponieważ nie wszędzie było wystarczająco dużo miejsca, aby rozłożyć materiał. Łącznie proces szycia zajął 45 dni.
Według wytycznych od Guinnessa koszulka musiała być w odpowiedniej skali – takiej, aby teoretycznie mógł ją założyć gigantyczny człowiek.
Po uszyciu, zielono-biały t-shirt został przetransportowany na boisko do krykieta w Goregaon Sports Club w Bombaju. 120 wolontariuszy spędziło trzy dni układając i dokonując ostatnich poprawek.
Oficjalny sędzia Guinness World Records, Swapnil Dangarikar, dokonał pomiaru koszulki z pomocą profesjonalnego geodety. Rekordowa koszulka mierzy 96,86m długości i 69,77m szerokości.
Po potwierdzeniu rekordu rekordową koszulkę zabrano, aby zamienić ją na 10 000 koszulek w normalnych rozmiarach i rozdać dzieciom znajdującym się w niekorzystnej sytuacji finansowej.
Poprzedni rekord Guinnessa
W sobotę 11 czerwca 2011 roku podczas Festiwalu Muzyki Country w Nashville, w stanie Tennessee w USA wiodąca firma odzieżowa, Gildan pobiła rekord Guinnessa na największą koszulkę.
Festiwal muzyczny w Nashville to prawdziwa gratka dla fanów wszystkich rodzajów muzyki, jednak organizatorzy od dawna kładą nacisk przede wszystkim na muzykę country. W tym roku przypadała 40-sta rocznica festiwalu, zatem na trwające 4 dni wydarzenie przybyło jeszcze więcej osób. W sumie przy ogłaszaniu wyników na widowni było ponad 60 tys. widzów!
Zamysłem organizatorów, którzy oprócz swoich pracowników i wolontariuszy mieli także do pomocy finalistę ósmego sezonu Idola w USA, Dannego Gokey’a było uczycie koszulki sto razy większej niż zwyczajny t-shirt. Do tego celu użyto ponad 181 kg pofarbowanego na niebiesko materiału (niebieski jest oficjalnym kolorem festiwalu). Zakład krawiecki w Utah przez 4 tygodnie zszywał tkaninę. Łącznie naliczono ponad 1,4 miliony szwów! Z takiej ilości materiału można by uczyć prawie 12 000 koszulek w normalnym rozmiarze.
Rankiem 11 czerwca w Parku Stulecia w Nashvill, po ponad 5 godzinach ciężkiej pracy koszulkę ostatecznie rozwinięto i ułożono w odpowiednim miejscu. Naszywki z logiem festiwalu oraz nazwą firmy Gildan widoczne były już z daleka!
Następnie pani Morgan Wilber, oficjalny juror Guinnessa dokonała pomiarów wzdłuż i wszerz koszulki. Ostateczne wymiary to: 85 m i 74 cm długości oraz 55 m i 13 cm szerokości.