„Zróbmy coś, czego jeszcze nikt nie zrobił”. Od tych słów zaczęła się przygoda, której efektem stał się rekord w najszybszym przejeździe motocyklami elektrycznymi wzdłuż strefy przygranicznej Polski.
Aktualny Rekord Polski
2023, Electric Mototrip (grupa)
Pierwotny pomysł zakładał przejazd grupy znajomych, dzielących tę samą pasję. Z czasem okazało się, że wydarzenie nabrało rozpędu, a liczba zainteresowanych wzrosła. Obok kibiców pojawiali się także sceptycy, nie wierzący w powodzenie całej akcji.
Nie zgasiło to zapału śmiałków. Grupa 9 motocyklistów, mających na koncie tysiące przejechanych kilometrów, 8 lipca 2023 o godzinie 12:00 wyruszyła spod stadionu PGE Narodowy w Warszawie. W skład ekipy weszli: Paweł Sztuk, Michał Kozdoj, Mateusz Wojnar, Patrycja Chodorowska, Karolina Osińska, Jacek Borowski razem z psem Diego, Katarzyna Kmieciak, Dominika Orlik, Piotr Jarząbek i Łukasz Konieczny. Motocykliści objechali Polskę w 10 dni, 23 godziny i 40 minut.
Rajd na motocyklach elektrycznych był ekspedycją, która – jako pierwsza taka w historii – postawiła sobie za cel przetestowanie obecnej technologii i infrastruktury. Producenci elektryków podeszli do pomysłu z dużym entuzjazmem, wystawiając do rajdu swoje flagowe produkty. Do przejazdu motocykliści wybrali modele: Zero SR/F, Zero DSR/X, Newbot Storm, Bili Bike Extreme, Tromox Ukko, Amperi Puma, Amperi Tiger, Iamelectric PXC-E, Super Soco CPX.
Cała wyprawa trwała 12 dni, uczestnicy nocowali w hotelach i gospodarstwach agroturystycznych, dobierając je tak, aby w nocy móc naładować pojazdy. Każdy dzień podzielony był na dwa etapy: odcinek poranny i popołudniowo-wieczorny. Pomiędzy etapami odbywało się ładowanie motocykli na dostępnych ładowarkach. Jak się okazało, w zupełności wystarczyło to, aby komfortowo przemierzyć Polskę dookoła.
Ile to właściwie kilometrów? Od momentu wyjazdu z Warszawy do powrotu w to samo miejsce motocykliści przemierzyli niemal 3500 tysiąca kilometrów. Zatrzymali się w kilkunastu punktach, były to: Neple, Kobylanka, Stańczykówka, Nowy Dwór Gdański, Zwartówko, Świnoujście, Cedynia, Bogatynia, Głogówek, Rabka, Ustrzyki Dolne, Włodawa i Warszawa.
Wyprawa była wyzwaniem o tyle większym, że żaden z uczestników wyprawy nie posiadał wcześniej motocykla elektrycznego. Czy dały im tyle samo satysfakcji co „spalinówki”? Będzie można się o tym przekonać podczas prelekcji rekordzistów na Warsaw Motorcycle Show 2024.
Grupa Electric Mototrip podkreśla, że nie udałoby się ustanowić Rekordu Polski bez wsparcia partnerów i sponsorów: WeAreBikers, FRMP, Niepodległa, PZM, Moto Pakiet, Clover, Modeka, Amperi, Newbot, Zero Motorcycle, Super Soco, Iamelectric, Tromox,Bilibike, Ścigacz, Motowiza/Motowizjoner, Greenway, NotiOne, Rrmoto, BNP Paribas.