Największy czołg świata

Największy czołg

Szczur to na ogół niewielkie zwierzę – choć nie zawsze. Czasem jego rozmiar potrafi przyprawić o zawroty głowy. Za to czołg, który się tak nazywa, na pewno wzbudzi w Was podziw.

Landkreuzer, a dokładniej: Landkreuzer P-1000 Ratte (czyli szczur) był wynalazkiem niemieckim, przeznaczonym do wsparcia piechoty walczącej podczas drugiej wojny światowej. Zaprojektował go w 1942 roku konstruktor Friedrich Krupp, a niespełna rok później zatwierdził go najbardziej znany kanclerz III Rzeszy, który z nie mniejszym entuzjazmem przyjął również projekt drugiego czołgu: P-1500 Monster.

Ratte był czołgiem superciężkim, obliczonym na 20 osób w załodze, a w skład jego wyposażenia wchodziły dwa działa kalibru 280 mm, osiem działek przeciwlotniczych Flak o kalibrze 20 mm, pojedyncze działo 128 mm i dwa karabiny maszynowe MG 515/15 o lufach średnicy 15 mm.

Ważący tysiąc ton (!) “szczur” do wprawienia go w ruch potrzebował mocy aż 16 tysięcy koni mechanicznych. Ten problem miało rozwiązać zastosowanie ośmiu silników Daimler-Benz MB501, każdy o mocy 2 tysięcy KM. Jednak już sama kwestia poruszenia czołgu otworzyła Niemcom oczy na problem z jego gabarytem. Okazało się, że trudnością będzie nie tylko mobilność czołgu, ale także kwestia zaopatrzenia go w paliwo, uzupełniania w nim amunicji, a nawet zbyt dobra widoczność z powietrza, która mogła narazić go na ataki.

Ponadto okazało się, że nie nadaje się on do użytku w terenie zabudowanym i nie jest w stanie pokonywać przeszkód terenowych, jak mosty czy rzeki. Brak praktycznego zastosowania, a także ogromny nakład czasu i środków do jego wykonania, który spowolniłby uzbrojenie i uniemożliwiłby wyprodukowanie innych jednostek o praktyczniejszym zastosowaniu, spowodował, ze projekty zawieszono.

Czołg Ratte został zawieszony w produkcji po wyprodukowaniu zaledwie jednej wieży, za to Monster, jego jeszcze większy kuzyn, pozostał jedynie na papierze. Oba projekty wycofał Albert Speer, ówczesny minister uzbrojenia i amunicji, który przekonał Adolfa Hitlera o niepraktyczności tego pomysłu.

Kolejną ciekawostką w temacie największych czołgów może być rosyjski wynalazek, zwany Car – Tank (słowem “car”, oznaczającym władcę, mianowano zwykle największe gabarytowo przedmioty które były wizytówką Rosji, zaś “tank” to po prostu czołg). Osobliwa konstrukcja Rosjan powstała w czasach cara Nikołaja II według projektu konstruktora Nikołaja Liebiedienki. Początkowo projekt był mały, wykonany z drewna i napędzany mechanizmem gramofonowym.

Car – Tank, zwany równiez Nietoperzem lub Czołgiem Lebiedienki, składał się z dwóch monstrualnej wielkości kół (o rozmiarze domu jednorodzinnego!) na którym umieszczono wieżę, wiszącą 5 metrów nad ziemią ze stanowiskami ogniowymi po bokach i wieżą obrotową. Mimo wielkich kół, ta niesamowita konstrukcja nie radziła sobie z przeszkodami terenowymi i ostatecznie, po testach i próbach naprawy, Car Tank został zezłomowany w roku 1923.

Największy czołg - rekord

Największa eksplozja
Największa scena wybuchu w historii kina
Największy instrument smyczkowy – kontrabas

Rekordy, które również Cię zainteresują:

Menu