
Jeśli zastanawiacie się, ile może kosztować najdroższy samochód świata, my już spieszymy z odpowiedzią. Dużo? Bardzo dużo? Odpowiedź brzmi — rekordowo dużo. Czytaj dalej i dowiedz się jak wysoka była cena.
Aktualny rekord Guinnessa
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé, 2022
5 maja 2022 roku w Stuttgarcie, podczas ekskluzywnej, zamkniętej aukcji w Mercedes-Benz Museum, zorganizowanej przez RM Sotheby’s, sprzedano legendarny Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé za rekordową kwotę 142 769 250 dolarów (537 567 008 zł według kursu z maja 2025). Tym samym samochód ten został oficjalnie uznany przez GWR za rekordzistę w kategorii „Najdroższy samochód”.

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé z 1955 roku to prawdziwa ikona motoryzacji i jeden z najrzadszych samochodów świata – powstały tylko dwa egzemplarze tego modelu. Nazwany na cześć swojego twórcy, Rudolfa Uhlenhauta, był szczytem inżynierii wyścigowej lat 50. i bazował na słynnym modelu W 196 R Grand Prix, który zdobył dwa tytuły mistrza świata z Juanem Manuelem Fangio za kierownicą.

Pod maską pracuje rzędowy, 8-cylindrowy silnik o pojemności 3 litrów i mocy 302 KM, pozwalający osiągać prędkość do 290 km/h, co czyniło go najszybszym samochodem drogowym swoich czasów. Charakterystyczne „gullwing doors” (drwi skrzydłowe), opływowa sylwetka i wyścigowe dziedzictwo sprawiły, że przez dekady był obiektem pożądania kolekcjonerów i miłośników motoryzacji.

Aukcja odbyła się w ścisłej tajemnicy, a wśród zaproszonych znaleźli się wyłącznie wyselekcjonowani kolekcjonerzy i klienci marki Mercedes-Benz, którzy podzielają wartości firmy. Licytacja rozpoczęła się od kwoty przewyższającej dotychczasowy rekord Ferrari 250 GTO, a zakończyła na astronomicznej sumie ponad 142 milionów dolarów – o ponad 70 milionów dolarów więcej niż poprzedni rekord Guinnessa.
Co istotne, całość środków ze sprzedaży została przeznaczona na utworzenie globalnego funduszu Mercedes-Benz, wspierającego edukację i badania w zakresie nauk przyrodniczych oraz dekarbonizacji.
Jeden z dwóch wyprodukowanych egzemplarzy 300 SLR Uhlenhaut Coupé pozostał w kolekcji Mercedes-Benz i jest eksponowany w muzeum w Stuttgarcie. Nowy właściciel zgodził się, by jego samochód był udostępniany publicznie podczas specjalnych wydarzeń, dzięki czemu legenda tego modelu pozostaje żywa dla fanów motoryzacji na całym świecie.
Poprzedni rekord Guinnessa
Ferrari 250 GTO (4153 GT), 2018
Obecnie, najdroższym samochodem na świecie, znajdującym się w Księdze Rekordów Guinnessa, jest Ferrari 250 GTO (4153 GT) z 1963 roku. Model ten, został sprzedany na aukcji w Niemczech, w maju 2018 roku. Nabywcą rekordowo drogiego auta był Amerykanin – David MacNeil. Mężczyzna nabył samochód za kwotę 70 milionów dolarów, czyli w przeliczeniu około 257,5 milionów polskich złotych.
Małe, sportowe auto, mimo iż wygląda niepozornie, ma w sobie sporo mocy i jeszcze więcej historii. Wyprodukowane zostało w małej ilości przez włoski koncern Ferrari, w latach 60. XX wieku. Samochód zasłynął w wielu wyścigach, a jego głównym konkurentem w dawnych czasach był Aston Martin.
Nie ma dokładnych danych odnośnie liczby wyprodukowanych aut tej serii, jednak szacuje się, że było ich między 33, a 36 egzemplarzy.
Auto zostało wyposażone w 12-cylindrowy silnik o pojemności 3 litrów, który uzyskiwał moc ponad 300 koni mechanicznych, co jak na początek lat 60. było bardzo dobrym wynikiem. Dzięki aerodynamicznej, nowatorskiej jak na tamte czasy karoserii, samochód osiągał naprawdę wysokie osiągi. Projektantem, który zaprojektował innowacyjne nadwozie, był Sergio Scarlatti.
Rekordowe auto przyspiesza do setki w ciągu 6,1 sekundy. Maksymalna prędkość, którą osiąga Ferrari 250 GTO to 280 km/h.
Egzemplarz Ferrari 250 GTO (4153 GT), nabyty przez Davida MacNeila to zwycięzca wyścigu Tour de France z 1963 roku. Wówczas auto prowadzili Lucien Bianchi i Georges Berger.
Najdroższy samochód świata nie jest jedynym autem w kolekcji amerykańskiego entuzjasty motoryzacji. W swojej kolekcji posiada jeszcze między innymi: Ferrari 250 GT Berlinetta SWB z 1960 roku oraz 250 GT Lusso, 275 GTB, 365 GTB/4 „Daytona”, F40 i F50.
Jeden z ekspertów z dziedziny motoryzacji mówi, że posiadanie takiego klejnotu koronnego w większej kolekcji samochodów przeniesie kolekcjonera na wyższy poziom. Kupno najdroższego samochodu na świecie nie tylko przyniosło MacNeilowi światowy prestiż i uznanie, ale także pozwoliło mu uczestniczyć w najbardziej ekskluzywnych wydarzeniach na świecie, na które zaproszenia mają tylko właściciele modelu samochodu 250 GTO. Spotkania te odbywają się w różnych eleganckich miejscach w całej Europie.